9 Σεπτεμβρίου 2024

Brahami news

Brahaminews.gr

Αρχική » Blog » Καντζέλη: “Το οδοιπορικό στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας και η σημασία του”. Τι περιλάμβανε η παρουσία της κρητικής φορεσιάς

Καντζέλη: “Το οδοιπορικό στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας και η σημασία του”. Τι περιλάμβανε η παρουσία της κρητικής φορεσιάς

Καντζέλη: “Το οδοιπορικό στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας και η σημασία του”. Τι περιλάμβανε η παρουσία της κρητικής φορεσιάς. Το αφιέρωμα

 

 

Καντζέλη: “Το οδοιπορικό στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας και η σημασία του”

kantzeli-to-odoiporiko-stin-aili-politistiki-klironomia-tis-elladas-kai-i-simasia-toy-ti-perilamvane-i-paroysia-tis-kritikis-foresias-brahaminewsgr3.jpg

 

Το οδοιπορικό στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, είναι μία από τις πολιτιστικές δραστηριότητες του συλλόγου Κραψιτών οι οποίες ξεκίνησαν το Σάββατο 6 Απριλίου 2024. Και το πολιτιστικό αφιέρωμα ξεκίνησε από την Κρήτη και θα προχωρήσει σε όλη την Ελλάδα.

Η πρόεδρος του συλλόγου των Κραψιτών, Ελένη Καντζέλη, μίλησε στο Brahaminews.gr και αναφέρθηκε στη νέα αυτή πολιτιστική δραστηριότητα του συλλόγου.

kantzeli-to-odoiporiko-stin-aili-politistiki-klironomia-tis-elladas-kai-i-simasia-toy-ti-perilamvane-i-paroysia-tis-kritikis-foresias-brahaminewsgr2.jpg

Ελένη Καντζέλη

Η Ελένη Καντζέλη, στις δηλώσεις της, ανέφερε:

“Το Σάββατο, 6 Απριλίου 2024, στην ΣΤΕΓΗ ΚΡΑΨΙΤΩΝ ξεκίνησε το οδοιπορικό στην άυλη κληρονομιά της Πατρίδας μας, με την Φορεσιά από την περιοχή της «ΚΡΗΤΗΣ». Την μεγαλόνησο που είναι «σκαμμένη από τον αγώνα και τον πόνο, λόγω της γεωγραφικής της θέσης ανάμεσα σε τρεις ηπείρους”.
Την παρουσίαση επιμελήθηκε και παρουσίασε, ο δάσκαλος των Κρητικών χορών στην Στέγη μας, Αντώνιος-Ζώης Τσορμπανάκης, (φοιτητής σήμερα στο ΠΑΠΕΙ), ο οποίος έκανε μία ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη του παραδοσιακού, Αντρικού, Κρητικού ενδύματος και τις επιρροές που δέχθηκε…
Αρχικά από τους κατακτητές Σαρακηνούς το 824 μ.χ., το πέρασμα στην 2η Βυζαντινή περίοδο του Νικηφόρου Φωκά (961μχ), την Ενετική κυριαρχία από το 1204 έως το 1669, όπου το νησί στη συνέχεια είναι υπό Οθωμανική κυριαρχία, μέχρι την απελευθέρωση του το 1898 και την επανένωση με την υπόλοιπη Ελλάδα το 1913″.

kantzeli-to-odoiporiko-stin-aili-politistiki-klironomia-tis-elladas-kai-i-simasia-toy-ti-perilamvane-i-paroysia-tis-kritikis-foresias-brahaminewsgr.jpg

Αντώνης Τσορμπανάκης

Ο Αντώνης Τσορμπανάκης, μιλώντας για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, ανέφερε σχετικά: «Ο λαός επιλεκτικά διατηρούσε τμήματα της ενδυμασίας των κατακτητών για λόγους καλαισθησίας και λειτουργικότητας» και τα προσάρμοζε σύμφωνα με τις επικρατούσες πολιτικές, κοινωνικές και ταξικές συνθήκες.
Έτσι λοιπόν, γνωρίσαμε μέσα από την αφήγηση αλλά και την δια ζώσης παρουσία αντιπροσωπευτικών ενδυμασιών, την ιστορία της ανδρικής φορεσιάς που περιλαμβάνει:
Την ΦΑΝΕΛΑ/καμιζόλα που φοριούνταν (εσωτερικά) μέσα από το Πουκάμισο,
Το ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ που ήταν άσπρο λόγω των λευκών προβάτων και του βαμβακιού (πρώτες ύλες ύφανσης) για να βαφτεί μαύρο μετά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο ως ένδειξη πένθους,
την ΒΡΑΚΑ ή σαλβάρι/χιαλβάρι, της ρασόβρακας ή ρασόκαρτσας στα ορεινά της κρήτης που μοιάζει με την σημερινή ηπειρώτικη μπουραζάνα
ΓΚΙΛΟΤΑ (στρατιωτικό ένδυμα από το 1913, χρώματος χακί ή μπεζ, που το διατήρησαν στην καθημερινή χρήση τους και ως ένδειξη ανδρείας(Βαλκανικοί Πόλεμοι), αλλά και λόγω της λειτουργικότητάς του, (φούσκα στο πλάι του γονάτου για την άνεση), μέχρι και το 1960.
το ΓΙΛΕΚΟ /γελέκι (πανωφόρι), εξέλιξη της βυζαντινής «ζούπας που έφτανε μέχρι την μέση της γάμπας και στη συνέχεια κόντυνε για να διαμορφωθεί στο πρώτο γιλέκο που ράβονταν από τους ράφτες/τερζήδες σε διάφορους τύπους (Σταυρωτό, Ντρέτο, Ανωγειανό, Χριστιανικό με κόκκινη πλάτη, Μουσουλμανικό με πράσινη πλάτη) το οποίο στόλιζαν με κεντήματα (τεχρίλια ή χάρτζα)
Το ΖΩΝΑΡΙ, με πολιτιστική επιρροή από τους Οθωμανούς, για να στερεώνει τα καθημερινά αντικείμενα όπως το μαχαίρι.
ΤΑ ΣΤΙΒΑΝΙΑ (πατροπαράδοτο ανδρικό υπόδημα από βακέτα ή/και τομάρι γίδας), πανομοιότυπο με τις στρατιωτικές μπότες Ιππικού της Γερμανίας κλπ όπου ήταν αρχικά μαύρο και στην εξέλιξη τους έγιναν κόκκινα (από καφέ αίγες) από τους αξιωματικούς των μουσουλμάνων και καφέ (που τα φορούσαν γιατροί , Δημ.Υπάλληλοι και δάσκαλοι και των λευκών που φοριούνται σήμερα από την Προεδρική φρουρά.
Το ΣΑΡΙΚΙ, παραδοσιακό κεφαλοκάλλυμα που εξελίχθηκε στο μαύρο χρώμα και το κρουσάτο/κρουσαλιδάτο μαντήλι από μετάξι/μαλλί/βαμβάκι όπου τα κρούσα συμβολίζουν τα δάκρυα των Κριτικών
τα ΠΑΝΩΦΟΡΙΑ που είναι ΜΕΪΝΤΑΝΙΑ/ΚΑΠΕΣ – ΚΑΠΟΤΟ για προστασία από το κρύο του χειμώνα ανάλογα
ΚΑΔΕΝΕΣ/ΦΥΛΑΧΤΑ & ΜΑΧΑΙΡΙΑ, κοσμούν τις ανδρικές φορεσιές ως ένδειξη της καταγωγής τους
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ ανά νομό που έχουν δεχτεί πολιτιστικές επιρροές από την βυζαντινή περίοδο αλλά σχηματοποιήθηκαν στη σημερινή μορφή τους, από τον 17ο αιώνα μέχρι και τα μέσα του 19ου αιώνα. Μια πανδαισία γυναικείων φορεσιών αντιπροσωπευτικών του κάθε νομού όπως η Σφακιανή, η Σάρτζα, το Σακοφούστανο και η Κούδα στον Άγιο Νικόλαο, παρουσιάστηκαν για να δώσουν και το λαογραφικό στίγμα της κάθε περιοχής.
Η παρουσίαση διανθίστηκε από αντιπροσωπευτικούς χορούς που παρουσίασαν από κοινού μέλη της χορευτικής ομάδας της ΣΤΕΓΗΣ ΚΡΑΨΙΤΩΝ και η χορευτική ομάδα του κ Αντώνη Τσορμπανάκη «Της Κρήτης τα πατήματα».

Ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου

Από την εκδήλωση εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση:

 

Την εκδήλωσή μας τίμησαν και τους ευχαριστούμε :
✓ Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του δήμου μας, κα Αγγελική Σαραβελάκη, με καταγωγή από την Μεγαλόνησο
✓ H πρώην δήμαρχος και επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης «ΑλλάΖουμε την Πόλη Συμμετέχουμε -Ενώνουμε», κα Μαρία Ανδρούτσου
✓ Ο επικεφαλής της Παράταξης «ΑγαΠάμε την πόλη μας τον Άγιο Δημήτριο» κ. Γιώργος Παπατριανταφύλλου.
✓ Ο Γιάννης Παπαθανάσης, μέλος του ΔΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΙΤΩΛΩΑΚΑΡΝΑΝΩΝ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

 

Ευχαριστούμε από καρδιάς!

Τον κ.Αντώνη-Ζώη Τσορμπανάκη για την συνεισφορά του στην υλοποίηση της εκδήλωσης και προπαντός όχι μόνο για το εξαιρετικό υλικό που ο ίδιος επιμελήθηκε να μας παρουσιάσει, αλλά και για τους multitask ρόλους του, που εναλλασσόταν άλλοτε σε χορευτή και άλλοτε σε μουσικό. Δεν υπάρχουν λόγια για το ταλέντο του .
Την ζυγιά, των μουσικών κκ Κωνσταντίνος Τσιπολίτης (στη Λύρα), Νεκτάριος Ξανθάκης στο μαντολίνο, Αντώνης Τσορμπανάκη (στο Λαγούτο), μας πρόσφεραν μία καταπληκτική μουσική εμπειρία, από τα ηχοχρώματα της ΚΡΗΤΗΣ .
την κα Μαρία Βασιλάκη, δασκάλα χορών στην ΣΤΕΓΗ ΚΡΑΨΙΤΩΝ
Καθένα και καθεμία από τα ξεχωριστά μέλη, των χορευτικών τμημάτων, που διάνθησαν με τις φορεσιές τους αλλά και τους χορούς τους, την εκδήλωση μας .
Για εμάς στο ΔΣ, καταγράφουμε στο αποτύπωμα της εκδήλωσης την συμμετοχή νέων ηλικιακά ανθρώπων, με ενεργό ρόλο στην μουσική, στο χορό αλλά και στην μελέτη και καταγραφή της παράδοσης του τόπου μας και αυτο από μόνο του είναι ενθαρρυντικό και μαγικό!!
Από το Δ.Σ.”.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΓΙΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΔΕΣ ΕΔΩ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΔΕΣ ΕΔΩ

Η ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΡΑΧΑΜΙ

Η ΟΜΑΔΑ ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ